tirsdag 26. oktober 2010

Fridagen min i dag

Hadde jeg store planer for.
Den skulle startes med å sove litt utpå. Jeg var oppe kl 5 i går morges, og skal opp kl 5 i morgen, så i dag skulle jeg ligge til 10-11 tiden, MINST! Kanskje til og med bla opp ei bok eller et blad med en kopp te på sengkanten og nyte en rolig morgen. De er det få av i småbarnslivet. 
Sølve skulle kle Benedicte og levere henne i barnehagen, før han selv dro på jobb. Lykke! 


Etter noen netter med feber, masse gråting, sutring, klenging og kraftig forkjølelse har vi mot all sunn fornuft latt Benedicte sove mellom oss. Hver natt. I natt prøvde jeg og flytte henne over i sin egen, men neida. Vi måtte gi etter. Søvnen var etterlengta. Hun sover på puta mi ettersom hun er så tett i nesa, og hun sover bokstavelig talt enten på tvers i senga eller oppå meg. Jeg sover dårlig, men jeg sover iallefall litt. 
I morges registrerer jeg at Sølve serverer Benedicte morgenflaska i senga vår, mens han surrer rundt og kler seg og fikser ting til selv og Benedicte. 
Jeg slumrer videre, og gleder meg på å få hele senga for meg selv. Jeg smiler og graver meg bedre ned under dyna, lykken avbrytes med  en snikende følelse av ubehag bak ryggen min, som sakte men sikkert drar meg ut av søvnen. Sølve kommer inn i rommet, og jeg spørr halvhissig; "Hva er dette?!" mens jeg på en eller annen måte formidler  med hånda at det er noe ubehagelig bak meg. Det kjentes vått ut. "ÅJ!!" utropes det. "Har du rukket å tissa på de 30 sekundene pappa henta bleie?!". Jeg reagerer med et vantro "HÆ? Har hu tissa i senga vår? Lå hu uten bleie?". Han forklarer meg at han hadde løsna på bleien, for så gå å hente en ny bleie. "Har du åpna bleien?!" ropte jeg hissig. Det kom ikke noe annet en mumling tilbake. Da var det et faktum, den snikende følelsen var tiss. Jepp, da var mamma oppe. Før kl 9, på fridagen sin! 
Så da ble det vasking av soverommet, så slengte jeg med badet. Kanskje jeg skal ta et tak resten av toppetasjen også? Fridagen ble ikke som forventet. Sølve må kanskje jobbe overtid også, jeg som hadde så mange planer. Men, når jeg tenker meg om. Det er kanskje ikke så ille. I kveld kan jeg pusse tennene på et nyvasket bad, legge meg i nyvaska sengeklær på et god utlufta og rent soverom. Kanskje jeg til og med kan bake skillingsboller på et nyvaska kjøkken i løpet av dagen? Da ble ikke fridagen så ille likevel!
Takk, Sølve.. på en merkelig måte! :)


1 kommentar:

  1. He he he. Du skriver så morsomt at jeg ikke kan annet enn å le. Godt at du greier å utnytt fridagen din på en god måte. Kos deg med bollene, de blir gode det er jeg sikker på. klem klem fra mamma. <3 :-)

    SvarSlett